Τετάρτη 5 Απριλίου 2017

Ξεφυλλίζοντας τα βιβλία

των  παι-δικών μας χρόνων...

«Μισοσβησμένες απ΄το χρόνο αναμνήσεις, 
σαν σε όνειρο περνούν από μπροστά μου...» 

Το πρόσωπο του φίλου μου έλαμπε από χαρά την ώρα που μου έδινε το βιβλίο που είχα ζητήσει να διαβάσω...
-Ορίστε! Δυσκολεύτηκα να θυμηθώ σε ποιο ράφι ήταν ξεχασμένο, αλλά το βρήκα! Τι να σε κεράσω;
Παραξενεύτηκα... Πρώτη φορά με δανείζουν βιβλίο και θέλουν και να με κεράσουν γι΄αυτό!
-Πώς τόσες χαρές; Τόλμησα να ρωτήσω...
Και τότε άρχισε η «αφήγηση της ιστορίας»...
Η αναζήτηση του βιβλίου αυτού ήταν η αφορμή να «ανακαλύψω» ξανά κάποια βιβλία που με έκαναν να γυρίσω πολλά χρόνια πίσω... Πρόσεξε...
«Ψαχουλεύοντας στα ράφια της βιβλιοθήκης βρήκα καταχωνιασμένα κάπου στα «αζήτητα» μερικά βιβλία που διάβαζα στα παιδικά μου χρόνια! Ήταν από τα πρώτα που είχα πιάσει στα χέρια μου! Καταλαβαίνεις, τα πρώτα διαβάσματα,οι πρώτες «βιβλιο-αγάπες»...

Πρώτα πρώτα τα ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ! Πόσες ιστορίες! «Η Παναγία των Παρισίων», «Τομ Σώγιερ», «Όλιβερ Τουίστ», «Από τη γη στη σελήνη», «Μπόμπι Ντικ», «Η μαύρη καλλονή», «Η καλύβα του μπαρμπα-Θωμά», «Οι άθλοι του Ηρακλή», «Ρομπέν των δασών», «Οι άθλιοι», «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων»... Ποια να πρωτοθυμηθώ! Κρατούσα άφωνος στα χέρια μου τον τόμο ( όλα τα τεύχη τα είχε «δέσει» με μαεστρία ο παππούς μου, τα είχε «κοτσώσει», έτσι μου είχε πει, για να μη χάσω κάποια ιστορία)...
Παραδίπλα μερικά βιβλία-προσφορές εταιρειών της εποχής. Η σειρά βιβλίων «ΗΜΟΥΝ ΚΙ ΕΓΩ ΕΚΕΙ», προσφορά του ROL, με συγγραφέα τη Γεωργία Ταρσούλη. Μια περιπλάνηση, παρέα με τον Άλκη, τον κεντρικό ήρωα, στο χώρο και το χρόνο, στους μεγάλους πολιτισμούς (της Αρχαίας Ελλάδος, της Αιγύπτου, της Βαβυλώνας,της Κίνας, της χώρας των Αζτέκων), με τις στρατιές του Αννίβα, αλλά και σε μεγάλες ιστορικές περιόδους... Δεμένα σε τόμο κι αυτά τα τεύχη από τον παππού, «κοτσωμένα»!
«Η ΕΡΗΜΟΣ, Η ΘΑΛΑΣΣΑ, Η ΜΥΡΜΗΓΚΟΠΟΛΙΤΕΙΑ», ήταν ένα λεπτό βιβλιαράκι, μια «οικολογική» ματιά γνωριμίας με το φυσικό κόσμο, προσφορά της ΙΟΝ, έπαθλο από το δάσκαλό μου για κάποια «διάκριση» σε τεστ της αριθμητικής !
Σε μια γωνιά, «παραπονεμένα» και τα «ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ», των εκδόσεων «ΠΕΧΛΙΒΑΝΙΔΗΣ», μια εξαιρετική ανθολόγηση διηγημάτων των σημαντικότερων Ελλήνων συγγραφέων της εποχής...
Ήταν η πρώτη μου επαφή με την Ελληνική Λογοτεχνία... Δημοσθ.Βουτυράς, Γρηγ.Ξενόπουλος , Ιάκ.Πολυλάς, Αργ.Εφταλιώτης, Ανδρ.Καρκαβίτσας, Αλέξ.Παπαδιαμάντης, Δημ.Βικέλας, Γεώργ.Βιζυηνός, Εμμαν.Λυκούδης, Κωστής Παλαμάς, Γεώργ.Δροσίνης... Σωστός λογοτεχνικός θησαυρός!
Ήταν τα πρώτα βιβλία που πήραν θέση στη μικρή μου βιβλιοθήκη, μαζί με την 12τομη εγκυκλοπαίδεια «ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ» και την επίτομη «ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ» του Ηρ.Ν.ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗ, έκδοση του «Βιβλιοπωλείου της Εστίας», χάρη στην οποία γνώρισα και αγάπησα ποιήματα και ποιητές...
Επί ώρες ήμουν καθισμένος στο χαλί, δίπλα στη βιβλιοθήκη και ξεφύλλιζα ένα ένα τα «πρώτα μου βιβλία» με τη χαρά και τον ενθουσιασμό των νεανικών μου χρόνων! Είχα ξεχάσει και δουλειά και υποχρεώσεις και κάθε είδους έγνοιες...
Κάποια στιγμή ήρθε η κόρη μου και, βλέποντάς με καθισμένο στο χαλί με ένα σωρό βιβλία γύρω μου, την πήραν τα γέλια! Σήκωσα ξαφνιασμένος το κεφάλι, την έπιασα από το χέρι και καθίσαμε μαζί κάτω, πήραμε από ένα βιβλίο κι αρχίσαμε να διαβάζουμε παρέα, όπως τότε που ήταν μικρή και της διάβαζα ιστορίες... Εκείνη την ώρα δεν ήμαστε ένας πατέρας και μια κόρη, ήμαστε «δυο παιδιά» που ξέγνοιαστα απολάμβαναν τη χαρά της ανάγνωσης...
Ναι, ένιωθα ξανά παιδί... Μέσα από τις «σελίδες της παι-δικής μου ηλικίας» ξαναζούσα παλιές, ονειρεμένες στιγμές! Τότε που -«κολλημμένος» πάνω σ’ ένα βιβλίο- ζούσα στο δικό μου κόσμο! «Δεν σήκωνα κεφάλι», έτσι μου έλεγε από τότε η μάνα μου! Όσο και να φώναζε, δεν την άκουγα! Μέχρι που το είχε πάρει απόφαση κι όταν με έβλεπε να διαβάζω, δεν μου μιλούσε ούτε και για το φαγητό...
Και τώρα εξακολουθώ να διαβάζω, να ...κολλάω σ’ ένα βιβλίο, αλλά εκείνες οι στιγμές της ανάγνωσης των πρώτων μου βιβλίων ήταν μοναδικές...»
 Κατάλαβες, τώρα, γιατί «λάμπω από χαρά»; Έλα, πες μου, τι να κεράσω;
Εγώ, απλώς χαμογέλασα και παράγγειλα τον καφέ μου! Τι να έλεγα, δηλαδή;

ΠΗΓΗ: Εφημερίδα «Ο ΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου